tisdag 12 februari 2013

Jag väntar än...

För ett och ett halvt år sedan skickade jag in mitt examensbevis, arbtesintyg mm till skolverket för att få min lärarelegitimation. Och så började jag vänta...vänta...och...vänta. Och jag väntar ännu. Ett halvår senare ringde jag in för att fråga hur det går med ärendet. "Din grupp står på tur härnäst att behandlas." Fick jag som svar. Åh tänkte jag, då kanske jag kan ha min lärarlegitimation i handen lagom tills jag börjar jobba till hösten. Haha, att jag ens kunde tro något sådant. Idag ringde jag och frågade vad det är som försiggår. Jag förklarade för kvinnan i luren att jag skickat in mina papper för ett och ett halvt år sedan och undrar hur det ligger till med min ansökan. "Den är under behandling nu, så håll koll på din e-postadress." Så kanske, kanske, kanske kan jag få den när jag börjar jobba igen efter föräldraledighet.

Det ironiska är att jag som utbildad lärare från dag ett ska följa skollag, läroplan, kursplaner till punkt och pricka annars tittar skolinspektionen ogillande med sina granskande ögon på skolan. Men vem tittar på skolverket när de inte får ut lärarlegitimationer i tid?

Nu hoppas jag att det är som de på skolverket säger. Att jag, eftersom jag arbetat inom skola och barnomsorg på heltid minst ett år innan mina studier och för att jag tog examen innan 1 juli, 2011, ingår i en undantagsgrupp som ska få sin lärarlegitimation utan att behöva genomgå ett mentorsår. I annat fall är det väl bara att vänta igen då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar