onsdag 6 februari 2013

Förskoletankar

Jag är inte den som basunerar ut mina politiska åsikter och tankar till höger och vänster och kommer inte göra det nu heller, men jag läste något som fick mig att reagera. I dagarna gick socialdemokraterna ut med att de vill införa allmän förskola från två års ålder. Ok, det innebär ju inte att det är obligatoriskt. Så länge jag som förälder och individ har rätt att VÄLJA SJÄLV så bryr jag mig inte om grannen eller någon annan för den delen sätter sina barn i förskola tidigt, sent eller aldrig. Eller bryr och bryr...jag är ändå av den åsikten att en ettåring och en tvååring inte har behov av förskola, så det är inte för deras skull, men det är ett litet sidospår. Kanske delar jag med mig av de tankarna en annan gång.

Hur som helst. DN publicerade en artikel kring just socialdemokraternas förskolepolitik. Artikelt går att läsa här: DN:s artikel

Det jag reagerar på är att det skrivs att "Socialdemokraterna ser satsningen på förskolan som en del i att förbättra de sjunkande skolresultaten i grundskolan och gymnasiet."

Det jag undrar över - har man inte bedrivit denna politik i åratal nu utan framgång? Fler och fler barn slussas tidigt in i förskolan, som dessutom lider av stora barngrupper, lite personal och små resurser. Det vi ser är dock att skolresultaten sjunker. Det är dags att bromsa, utvärdera och tänka i nya banor. Här är den senaste från Skolverkets hemsida om 2009 år PISA undersökning: PISA

Jag har själv mina två barn på förskola. Fantastisk, engagerad personal och barnen trivs. Men då tackade jag under lång tid nej till ett flertal platser som vi erbjöds då jag ansåg att förskolorna inte höll måttet. Och dessutom är jag till 100% övertygad om att mina barns skolframgångar inte är beroende av huruvida de går på förskola eller inte. Det som till stor del kommer vara avgörande är hur mycket tid, ork och engagemang vi som föräldrar kan ge våra barn.

En annan sak som socialdemokraterna driver hårt är viljan att avskaffa vårdnadsbidraget. Detta rimmar illa hos mig då detta innebär att man avskaffar valfriheten. Ja, det finns säkerligen de som argumenterar för att ska ni vara hemma länge med barnen får ni väl klara er själva, utan en massa bidrag. Jag kan till viss del hålla med, men då ska man veta att enligt Skolverket så var totalkostnaden per inskrivet barn i förskoleverksamhet år 2011, 122 300 kr. Alltså 10 192 kr/mån. Vid 33 % skatt som en del kommuner har behöver man som hushåll med ett barn i förskola tjäna 30 885 kr/mån. Ni kan själva fortsätta uträkningen. Här hittar ni uppgifterna: Skolverket

Jag har svårt att tro att samtliga hushåll som har två barn i förskoleåldern tillsammans tjänar 61 770 kr/mån, vilket krävs för att ekvationen ska gå ihop. Här går man back skattemässigt. Är det inte då bättre att främja en senare förskolestart och hjälpa de hushåll som så önskar genom ett vårdnadsbidrag?

Ja, som sagt, bara några tankar från min sida vad gäller förskola, förskolestart och valfrihet kring barnomsorg...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar