torsdag 16 januari 2014

Jag efterlyser en smidigare vardag!

Det märks att jullovet är slut och vi återigen är tillbaka till vardagens rutiner. Eller jag vet inte om jag vill kalla det rutiner. Denna vecka har hittills kantats av en hel del mindre rutinmässiga beslut och påhitt. Inte för att det är något fel i det.

Sedan Hannah och Gabriel gjorde entré i våra liv så har livet varit allt annat än rutin. Hittills har jag tänkt att jag ska ta dagarna som de kommer och göra det jag måste när det behövs och så. Och göra sånt vi vill när lusten finns där. Det låter bra och avslappnat eller hur? Enda problemet med den filosofin är att jag är världssämst på att ta dagarna som de kommer. Hittills denna vecka har detta resulterat i en del stress och frustration.

Låt mig förklara! Hannah och Gabriel ogillar att klä på sig ytterkläder (och jag är inte jätteförtjust i att klä på två tjutande, rörliga 11-månaders bebisar). Så hela processen i att komma iväg ut är en plåga. Jag är blöt av svett och bebisarna är blöta av tårar och högröda i ansiktet innan någon av oss ens kommit utanför dörren. Hannah ogillar dessutom skarpt att sitta i vagnen samt sitta fastspänd i bilen. Så dessa moment är inte heller särskilt roliga. Både Hannah och Gabriel behöver sova ca två timmar någon gång mellan 9 och 12. Och sova gör de bäst i sina egna spjälsängar.
   Till historien hör att vi i huset har en skoltjej i 6-årsåldern som vill bli både hämtad och lämnad (och personligen känns det bäst så än så länge). Lämning sker till kl 8.30 och hämtning till kl 13. Så redan där är det två gånger jag ska ut ur huset och bebisar ska få på sig kläder.
   På något konstigt vis har jag denna vecka lyckats med konststycket att behöva klä mina bebisar många fler gånger per dag än de två jag absolut måste. Dessutom har jag lyckats pricka in ärenden på deras bästa förmiddagssovtid. Orutinerat? Ja, jag vet!

Kanske är det så att jag behöver lite tid att komma in i vardagen igen efter lovet, eller så är det så att jag inte riktigt greppar hur man får allt att fungera med fyra barn med olika viljor och behov. Hur det än är så har jag o veckan tänkt att jag behöver få till en smidigare vardag med färre frustrationsmoment. Jag har en del tankar och idéer på hur detta ska gå till. Men jag blir ju självklart nyfiken och undrar vad du gör i vardagen som gör livet lite enklare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar