torsdag 23 januari 2014

Men vi har råd med världens mest välutbildade hemmamammor!

"EU-minister Birgitta Ohlsson menar att Europa inte har råd att ha världens mest välutbildade hemmafruar" står det i Expressen. Läs hela artikeln här.

Men vi har råd med världens mest välutbildade hemmamammor tycker jag! Eller hemmapappor om ni väljer det. Det finns inget större och viktigare arbete än att ta hand om sina barn. Att vårda, vägleda och ge den omsorg som de behöver. Jag skulle vilja säga att Sverige, Europa och resten av världen inte har råd med att inte ha världens mest välutbildade hemmamammor och hemmapappor.

Det jobb jag gör hemma är mer krävande än något annat jobb jag någonsin gjort. Det kräver att jag är administratör, planerare, chaufför, chef, medlare, psykolog, sjuksyster, lekledare, lärare, kock, dietist, idrottare, ekonom, allvetare mm. Ja listan kan göras oändligt lång och jag har säkerligen glömt flera. Samtidigt ska jag klara av att vara överallt hela tiden och svara på alla fyra barns behov samtidigt på olika platser på olika sätt. Jag har jour 24 timmar om dygnet. Detta jobb kommer dessutom inte med någon handbok och utbildningen är nästintill obefintlig förutom några få träffar på MVC som mest handlar om den kommande förlossningen, spädbarnstiden och amning.

Hur man hanterar när ens barn vaknar av nattskräck natt efter natt efter natt får man lista ut själv. Eller hur man ska bemöta sina barns funderingar på livet, döden och livet efter detta är upp till en själv. Vad man gör med trilskande barn samtidigt som man hanterar tvillingar på 6 månader är en helt annan historia. Ja, även här kan listan göras lång på vilka situationer man möter. Jag får själv pröva mig fram, leta information, fundera och känna efter för att komma fram till vad som är rätt och bäst för mina barn här och nu. Tyckare och tänkare finns det många av, men ingen har alla svar. Alla barn är olika och det är föräldrarna som känner dem bäst och kan möta behoven hos dem på bästa sätt.
 
Ingen kan älska ditt barn som du!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar