lördag 25 januari 2014

Plommon i alla dess former!

Lillskruttan har haft det lite knöligt med magen en tid nu. Hon blir ofta hård och det blir jobbigt för henne att sköta magen. För att få bukt på problemet har vi testat det mesta. Övermogna päron, kiwi, aprikoser, grädde, ordentligt med vätska, massage, plommonpure mm. Det har fungerat sådär. Ibland har hon varit ok i 1 - 2 dagar och sedan har det varit samma visa igen. Det som till slut blev räddningen är detta: 
Plommonjuice i kombination med plommonpure! Nu fungerar magen toppenbra!

Just plommonjuicen har inte varit så lätt att hitta, i alla fall inte till en så här liten. Så jag gör min egen! 

Plommonjuice
Jag kokar upp drygt 2 liter vatten tillsammans med 500 gram plommon. Sedan låter jag det stå och puttra någon minut varefter det får svalna en stund. När det väl svalnat kör jag det till en väldigt lös puré med hjälp av en stavmixer. Jag silar sedan purén genom en finmaskig sil. Det här momentet tar lite tid så ha inte bråttom och ta lite i taget. Juicen häller jag sedan över i en glasburk och förvarar i kylen. Det som skrapas ur silen använder jag som puré. Är det mycket så fryser jag in, annars får det stå i kylen. När juicen väl ska drickas blandar jag 2/3 juice med 1/3 vatten i en flaska och ger till lillan som gladeligen dricker upp allt!

Hållbarheten är inte särskilt lång - lilltjejen brukar dricka upp en sån här sats på 4 - 5 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar