onsdag 23 januari 2013

En bok i varje rum...

Jag tycker om att läsa och har ofta fler än en bok på gång samtidigt. På så sätt har jag alltid någon bok att läsa som jag känner för just då. Just nu är det Ödehuset av William Paul Young och Jane Austens Stolthet och fördom (fast på engelska förstås) som jag läser. Till det ligger det en Chicken Soup for the Soul på nattduksbordet om jag bara vill läsa något kort på kvällen. Dessutom tar skrifterna en plats i mitt hjärta och något jag försöker se till att jag dagligen får min dos av.

Sir Richard Steele ska ha sagt
"Läsning är för själen vad motion är för kroppen."

Jag håller verkligen med. Jag tycker om att röra på mig. Allt från att simma, springa och cykla till att åka slalom och långfärdsskidor och långpromenader ger mig förnyad fysisk energi. På samma sätt får en bra bok mig att koppla bort alla dagens intryck och funderingar. Jag försvinner in i en annan värld där allt som pågår i det "verkliga" livet inte existerar. Jag läser om andras bekymmer, glädjeämnen, upptäckter och framgångar. Både verkliga och fiktiva. Jag rensar samtidigt mitt sinne och min hjärna och har energi till nästa dags äventyr och funderingar.

1 kommentar:

  1. Väldigt bra citat! Men vem är sir Richard Steele? Du måste läsa fem svarta höns av Nevil Shute. Älskar den boken!

    SvaraRadera