torsdag 24 januari 2013

Mmmmmmmjölk!

Jag konsumerar inte särskilt stora mängder mjölk. Inte i vanliga fall. Men den senaste tiden har den blivit min bästa vän. Väl hemkommen från sjukhuset efter andra vändan märkte jag av en gravidåkomma jag tidigare inte stött på under min graviditet. Halsbränna. Det beror nog på koktailen av antibiotika, niferex och annat jag är tvungen att stoppa i mig, tänkte jag. Det går över. Men så blev det inte riktigt.
     Jag har under mina två tidigare graviditeter förskonats denna åkomma och önskade mig inte detta denna gång heller. Men nu kom det som ett brev på posten. Jag väntade tålmodigt på att det skulle ge med sig, men insåg efter några dagar att här krävs det förändring. Så jag googlade. Och där fanns det råd om ditten och datten vad gäller just gravid och halsbränna. Allt från vilken sorts mat och dryck som är bra att stoppa i sig till vilka mediciner som hjälper. Ja, någon medicin var jag inte intresserad av. Det kändes som att den koktail jag redan fått i mig kunde få räcka ett tag framöver.

Alternativet var att ändra på kosten.
Undvika starkt kryddad mat (inte ett större problem att undvika)
Äta små portioner (ja, det får ju inte plats så mycket just nu i alla fall)
Undvika stekt och grillat
Undvika äpplen och citrusfrukter.
Undvika choklad (aj då....)
Undvika juice.....

Ja, listan kan säkert göras superlång och det är nog olika för olika personer. Jag hittade även en del tips på sådant jag kan äta som ska lindra halsbrännan. Mandlar, kolsyrat vatten och mjölk var några av förslagen.
     Jag har inte kunnat äta nötter på hela graviditeten och kolsyrat vatten är jag lite skeptisk emot om det verkligen hjälper. Men mjölken då? Jag testade och till min förvåning så lindrades besvären. Det fungerar till och med till den grad att jag kan äta sånt som ger mig halsbränna i vanliga fall om jag dricker ordentligt med mjölk efteråt. Så mjölken har för tillfället blivit min bästa vän...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar