torsdag 18 april 2013

Den tar plats

Det blir en hel del reaktioner när jag är ute och går med tvillingvagnen. Okända människor som stannar och pratar. Människor son kikar in i liggkorgarna lite på håll för att försäkra sig om att det verkligen är två bebisar. En del vågar sig på att fråga "vad det blev för sort".

Men två dagar i rad nu hör jag stött på lite mer otrevliga reaktioner. Igår var det en äldre kvinna på bussen som vägrade flytta på sin rullator 10 cm så att jag också kunde få plats. Jag fick vackert vänta på nästa.

Idag på väg hem från stan går jag på en smal trottoar när jag får möte med en man i min ålder. Vi får inte båda plats på trottoaren, så han kliver ner på bilvägen och säger spydigt "Du kunde inte ha köpt en bredare vagn!" Överrumplad och lite förvånad över kommentaren hinner jag inte svara innan han försvunnit runt hörnet och tillfället är förbi.

Jag har sedan dess funderat på vad jag kunde ha svarat. Kanske "Nej, vi fick bara två!" För jag menar, såg han inte att det var en tvillingvagn? Och nog för att det finns något smalare sådana, men det går inte att komma ifrån det - tvillingvagnar är breda. Så vad mer kan jag säga än att den tar plats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar