onsdag 3 april 2013

Fotoböcker

Idag kom senaste fotoboken som beställdes innan Påsk. Nu har vi totalt 6 stycken, ett för varje år sedan 2007.

Jag ägnade mig tidigare åt scrapbooking och tanken var att jag skulle göra fotoböcker för varje år. Efter ett tag insåg jag att om jag inte ägnade mig åt min hobby hela tiden så skulle jag aldrig bli klar med en fotobok per år. Så istället började jag göra digitala fotoböcker som jag sedan skickar efter så att vi även har en bok man kan bläddra i här hemma. Mycket uppskattat av familj, vänner, men framförallt av våra äldsta tjejer.

Även de digitala fotoböckerna är rätt tidskrävande, men det går ändå rätt smidigt om man strukturerar upp det lite. Här kommer några tips...

Till att börja med ser jag till att skapa en mapp för varje års bilder i början på året. Så i början på detta år skapade jag en mapp som heter 2013 för de bilder som kommer att tas under året. Dessutom skapar jag undermappar i årsmappen. En undermapp för varje månad det året. Varteftersom fotona laddas upp på datorn lägger jag in dem i rätt mapp. På så vis blir det enklare att hålla reda på datum och händelser. Om det hänt ovanligt mycket en månad skapar jag ytterligare undermappar i månadsmappen och ger dem namn utifrån de händelser/aktiviteter fotona är tagna vid.


På hösten börjar jag sedan gå igenom de foton jag tagit. Jag skapar ytterligare en mapp i årsmappen som jag kallar för fotobok. I denna mapp lägger jag in de foton jag tror jag kommer använda i fotoboken. I januari påföljande år lägger jag till de sista bilderna som tagits och sedan börjar jag arbeta med fotona i Photoshop. Det blir ingen avancerad redigering. Jag ser till att ljusstyrka är bra, färgerna stämmer, tar bor röda ögon och beskär de foton jag vill beskära.


När alla foton redigerats börjar jag sedan lägga in dem i en fotobok med hjälpa av ett fotoboksverktyg jag laddat ner från företaget jag använder till att beställa böckerna ifrån. När fotoboken till slut är klar, med bilder, text, datum och allt annat som ska in låter jag den ligga sparad i sin mapp tills jag får ett mail som ger mig 50% rabatt på just fotoböcker. Då lägger jag in min beställning.


Jag har för enkelhetens skull valt att låta alla fotoböcker vara i samma färg och ha samma typsnitt. Jag valde en färg jag hoppas att vi inte kommer tröttna på och som är lite diskret. Dessutom blir det mer enhetligt i bokhyllan. Sidorna inne i boken valde jag göra vita, då det passar med alla olika färger. Och fotona kan vara rätt färggranna ibland. Vill man så kan man självklart variera färg och bakgrund både på omslag och sidor inne i boken.


Och du, självklart har jag backupp på mina foton och andra filer....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar