torsdag 4 april 2013

För att han är kille

Lillkillen har det kämpigt med magen. Han har haft det redan från starten. Till skillnad från sin syster som ligger raklång helt avslappnad på rygg när hon sover så kurar han ihop sig genom att dra upp benen mot hakan. Sen ligger han och grymtar och stånkar och magen är helt spänd. Ibland hjälper det för stunden med lite magmassage.

Till saken hör att jag pratade med en vän härom veckan som bara har pojkar. Jag nämnde hans magbesvär för henne och hon svarar att killar är känsligare sägs det. Och då kom jag ihåg att hon faktiskt inte är den första som säger det. Det sa de på neonatalavdelningen på SÖS.

Nu har jag ingen större erfarenhet av pojkbebisar. De två större är ju tjejer. Och på en kille går det ju inte att dra några större slutsatser. Men jag undrar av ren nyfikenhet, ni andra som har killar, hur har era killar haft det med magen? Ni som har både tjejer och killar, har det varit någon skillnad på deras magar?

6 kommentarer:

  1. I vårt fall så stämmer det faktiskt. Vår Oscar hade mycket magont och var en mer missnöjd bebis, medan Ella var lugn som en filbunke. Jag har sett det samma hos vänner som har en av varje. Intressant. Hoppas magen till er lillkille snart blir bättre! Kram Alexandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi bytte ersättning vilket hjälpte lite, men kräkningarna är kvar.

      Radera
  2. Båda killarna känsliga för laktos. Inte Stella.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det kanske finns ett mönster...

      Radera
  3. V hade absolut inga tendenser till magont. Men tjejerna hade lite jobbigt deras första månader. Så, det stämmer inte här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske undantaget som bekräftar regeln. Eller så är det ingen skillnad på tjejer och killar.

      Radera